5 tips voor het werven van Gen Z
12 mei 2023 

5 tips voor het werven van Gen Z

Waarom je Gen Z in je bedrijf wilt

Op zoek naar jong talent voor jouw organisatie? Dan is het goed om te weten dat de jongste generatie op de arbeidsmarkt, Gen Z, anders in het leven staat dan voorgaande generaties. Flexibiliteit, autonomie en maatschappelijke betrokkenheid zijn bijvoorbeeld belangrijke waarden. Hoe zorg je er als organisatie voor dat je deze generatie aanspreekt en aan je bindt? Danielle Schreurs, trendwatcher op het gebied van toekomstbewustzijn, deelt haar vijf tips om succesvol Generatie Z te werven.

Gen Z, de nieuwe lichting

De huidige arbeidsmarkt wordt overspoeld door jonge werknemers uit Generatie Z. Deze generatie is geboren tussen 1996 en 2010 en is opgegroeid in een wereld die wordt gedomineerd door technologie en sociale media. Werk is voor hen niet het allerbelangrijkste in hun leven, maar moet wel passen bij wie ze zijn en waar ze voor staan. Daarnaast zijn jongeren van Gen Z minder loyaal aan hun werkgever en meer loyaal aan zichzelf. Werkgevers die deze behoeften niet begrijpen, zullen deze talentvolle jongeren snel kwijtraken.

5 tips voor het werven van Gen Z

Werven van jong talent is geen makkelijke taak. Met deze vijf tips van Daniëlle Schreurs maak je een vliegende start.

  1. Laat zien wat je organisatie te bieden heeft. Gen Z is op zoek naar werk dat past bij hun interesses en bijdraagt aan hun ontwikkeling. Zorg dat je als organisatie duidelijk communiceert wat je te bieden hebt op het gebied van groei, ontwikkeling en flexibiliteit.
  2. Wees maatschappelijk betrokken. Gen Z hecht veel waarde aan duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Laat zien dat jouw organisatie ook deze waarden hoog in het vaandel heeft staan en actief betrokken is bij maatschappelijke vraagstukken.
  3. Benut moderne technologieën. Gen Z is opgegroeid met sociale media en moderne technologieën. Zorg dat je als organisatie aanwezig bent op social media en maak gebruik van moderne technologieën in het wervingsproces.
  4. Geef ruimte voor eigen inbreng en flexibiliteit. Gen Z hecht veel waarde aan autonomie en flexibiliteit. Zorg dat je als organisatie ruimte biedt voor eigen inbreng en flexibele werkuren. Dit zal de motivatie en productiviteit van deze jongeren ten goede komen.
  5. Investeer in diversiteit en inclusiviteit. Belangrijk voor elke generatie, maar vooral voor Gen Z! Zorg daarom voor een personeelsbestand dat divers en inclusief is en waarin iedereen zich thuis voelt.


Om Gen Z te werven is het belangrijk om te begrijpen wat hen drijft en hoe ze naar werk en werkgevers kijken. Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit zijn hierbij essentieel. Aanpassing van de bedrijfscultuur en -praktijken kan helpen om Gen Z aan te trekken en te behouden en zo je bedrijf toekomstbestendig te maken.

Meer weten over Gen Z? Trendwatcher Daniëlle Schreurs van FutureMap en MindBoosters kan je er alles over vertellen!

Jouw organisatie laten zien op een authentieke manier, optimaal gebruik maken van social media en moderne technologieën inzetten om jouw bedrijf aantrekkelijker te maken voor deze generatie? YODA Recruitment knows how!

Over de schrijver
Reactie plaatsen